Comenius - Partnerskie Projekty Szkół
( Harmonogram działań przewidzianych do realizacji w roku szkolnym 2011/2012)
Cele projektu:
- poznanie dziedzictwa kulturowego miast partnerskich,
- prezentacja własnego miasta i regionu,
- praca z wykorzystaniem nowych technik informacji i komunikacji,
- doskonalenie znajomości języków obcych jak również zwiększenie motywacji do ich uczenia,
- promocja kraju i szkoły w kraju partnerskim,
- wzmocnienie poczucia tożsamości narodowej i odpowiedzialności za region i kraj,
Zespół Comeniusa w składzie:
- Magdalena Braksator
- Rafał Lubecki
- Beata Zaród
- Jarosław Olesiński
- Witold Francuz
- Anna Mołas.
W trakcie spotkania z zespołem Comeniusa dokonuje się niezbędnych ustaleń programowych, szczególnie dotyczących zakresu tematycznego projektu, metod i technik pracy w projekcie, formy i zawartości produktów końcowych. Zespół Comeniusa spotyka się raz na 2 miesiące i dokonuje analizy poszczególnych działań.
Wszystkie prace uczniowie umieszczać będą na korytarzach i w gablotach na terenie szkoły oraz na stronie internetowej. Wszelkie artykuły dotyczące projektu, wymian, szkół partnerskich rozpowszechnianie będą w szkole oraz w regionie szkoły partnerskiej.
Działania projektu przygotowane na rok szkolny 2011/2012 obejmują:
- aktywności podejmowane na poziomie szkoły związane z promocją projektu i rozpowszechnianiem osiągniętych rezultatów współpracy, w tym produktów końcowych,
- działania realizowane w szkole i ujęte w programie nauczania poszczególnych przedmiotów,
- zadania do realizacji podczas spotkań w krajach partnerskich. Uczestnicy spotkań będą prezentować przygotowane wcześniej produkty końcowe oraz wezmą udział w różnych formach rywalizacji,
- zadania w postaci konkursów i zawodów dających indywidualną możliwość zakwalifikowania się do wyjazdu zagranicznego.
L.p. |
Data |
Działania |
1. |
IX 2011 |
Zaplanowanie działań, zorganizowanie zespołu nauczycieli i uczniów, przydział zadań. Zaplanowanie wizyty naszych uczniów w szkole w Rodewisch. Przygotowywanie uczniów do wyjazdów. Przygotowanie kącika Comenius w szkole Rezultaty: zdjęcia, kronika pobytu, film na dvd z pobytu w Rodewisch z września 2011. |
2. |
X 2011 |
Spotkanie zespołu Comeniusa, podsumowanie pobytu w Rodewisch, promocja szkoły w prasie oraz na stronie internetowej szkoły, zapoznanie z systemem edukacyjnym partnera. Konkurs na zakładkę Comeniusa. Rezultaty: artykuły, sprawozdania, wystawa zdjęć, projekt zakładki na płycie.
|
3.
4.
5
6.
7.
8.
9.
10. |
X-XI
XII 2011
I 2012
II.2012
III.2012
IV.2012
V.2012
VI.2012 |
Opracowanie wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów szkoły partnerskiej dotyczącej życia codziennego, systemu wartości. Porównanie wyników, oraz zamieszczenie rezultatów na stronie internetowej. Projekt przewodnika po regionach ( świętokrzyskie i powiat Vogtland)
Wykonywanie kartek na Boże Narodzenie i Nowy Rok. Rezultaty: zakładki do książek. Bożonarodzeniowy wieczorek w klasach, kartki z życzeniami. Praca nad przewodnikiem. życzenia on-line.
Zbieranie informacji o tradycjach i kulturze Niemiec (historii, atrakcjach turystycznych, religiach, systemie szkolnictwa) oraz przekazywanie ich młodzieży. Przygotowania do dnia comeniusa. Rezultaty: Prezentacje Cd, kalendarz ścienny(konkurs na najlepszy kalendarz na rok 2013 . Konkurs wśród klas 1)
Dzielenie się doświadczeniami, pomysłami i praktykami edukacyjnymi, nauka kilku powszechnych słów, gramatycznych zasad z języka kraju partnerskiego, teczka upowszechniająca działania szkoły i program Comenius, promowanie kulturowych wartości poszczególnych państw.
Przygotowanie harmonogramu wizyty naszych partnerów, zaplanowanie dni pobytu, zorganizowanie Dnia Comeniusa, Konkurs wiedzy o Rodewisch i Chmielniku., nauka popularnych piosenek specyficznych dla danego kraju, wymiana informacji kulturowych.
Spotkanie w Polsce, dzielenie się doświadczeniami, pomysłami i praktykami edukacyjnymi, promowanie kulturowych wartości poszczególnych państw, nauka popularnych tańców. Zaprezentowanie lokalnej społeczności szkolnej (rodzicom, uczniom) dotychczasowego dorobku projektu.
Dokumentowanie wizyty, kompletowanie produktów, kroniki pobytu. Promowanie projektu , szkoły w gazecie Kurier Chmielnicki.
Końcowe podsumowanie działań, dzielenie się doświadczeniami. Skompletowanie produktów, wypełnianie raportu końcowego i bazy EST. |
Osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania:
1.Przygotowanie uczniów do wymiany, film na dvd, kronika pobytu w Rodewisch, zdjęcia, aktualizacja szkolnych gablot Comeniusa-WRZEŚIEŃ ( mgr ANNA MOŁAS).
2.Opracowanie wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów szkoły partnerskiej, prezentacja wyników na płycie, porównanie wyników ze szkołą w Niemczech oraz prezentacja ich na stronie internetowej – PAŹDZIERNIK - LISTOPAD ( mgr RAFAŁ LUBECKI).
3. Przeprowadzenie konkursu wśród uczniów klas drugich na projekt zakładki do książki, promocja projektu oraz działań szkolnych w gazetach oraz na stronie internetowej.- PAŹDZIERNIK ( mgr BEATA ZARÓD i mgr ANNA MOŁAS).
4. Przygotowanie projektu przewodnika po powiecie Vogtland i woj. Świętokrzyskim ( zdjęcia i opisy) LISTOPAD – GRUDZIEŃ ( mgr MAGDALENA BRAKSATOR , mgr BEATA ZARÓD i mgr RAFAŁ LUBECKI).
5. Wykonanie kartek bożonarodzeniowych i wysłanie ich do przyjaciół z Rodewisch, życzenia on-line dla Dyrekcji i koordynatora projektu. Śpiewanie kolęd i zapoznanie uczniów z tradycjami obchodzenia świąt w Niemczech. Rezultatem będzie płyta z filmem dotycząca zwyczajów obchodzenia wigilii i świąt Bożego Narodzenia w Polsce przesłana do Rodewisch. – GRUDZIEŃ ( mgr ANNA MOŁAS i mgr MAGDALENA BRAKSATOR)
6. Przygotowanie prezentacji dotyczącej regionu w którym znajduję się szkoła polska. STYCZEŃ ( mgr JAROSŁAW OLESIŃSKI).
7. Przeprowadzenie konkursu na kalendarz ścienny na rok 2013, w którym umieszczone będą informacje o projekcie i działaniach szkół w ramach programu Comenius. STYCZEŃ ( mgr ANNA MOŁAS).
8 Zaprojektowanie i wykonanie teczki promującej projekt Comenius i działania polskiej szkoły w ramach projektu. Teczka zawiera również informacje dotyczące promocji szkoły w regionie . LUTY ( mgr WITOLD FRANCUZ)
9. Przygotowanie harmonogramu wizyty szkoły partnerskiej w Chmielniku. MARZEC ( mgr ANNA MOŁAS)
10. Przygotowanie konkursu na temat regionów: Chmielnik, Rodewisch. Konkurs zostanie przeprowadzony podczas Dnia Comeniusa. Pytania dotyczące regionu, zwyczajów, szkoły opracowane powinny być w j. angielskim MARZEC( mgr MAGDALENA BRAKSATOR).
11. Przygotowanie Dnia Comeniusa. KWIECIEŃ ( ZESPÓŁ COMENIUSA).
Wykonanie dekoracji na ten dzień ( mgr JAROSŁAW OLESIŃSKI, oraz mgr MAGDALENA BRAKSATOR)
12.Kompletowanie produktów , promocja szkoły i programu w gazecie oraz na stronie internetowej szkół. Wypełnienie raportu końcowego i bazy EST. MAJ- CZERWIEC ( mgr ANNA MOŁAS , mgr BEATA ZARÓD, mgr RAFAŁ LUBECKI).
DZIEŃ COMENIUSA
Dzień Comeniusa zorganizowany zostanie w kwietniu podczas wizyty uczniów szkoły partnerskiej i będzie on podsumowaniem kolejnego, ostatniego już roku realizacji zadań w ramach programu Comenius. Za zorganizowanie tego dnia odpowiedzialny będzie zespół Comeniusa. W tym dniu odbędzie się wystawa wszystkich prac wykonanych przez naszych uczniów. Odbędą się również zawody sportowe( mecz Polska – Niemcy), prezentacja prac w power point dotycząca kraju partnerskiego, pobytu w szkole partnerskiej. Uczniowie przedstawią film nagrany podczas wymiany oraz produkty powstałe podczas wizyt w obu krajach. W tym dniu odbędzie się również lekcja polsko-niemiecka dotycząca łamańców językowych, znanych polskich pisarzy i utworów oraz konkurs dotyczący wiedzy o Chmielniku i Rodewisch.
W uroczystości tej wezmą udział: Dyrekcja Zespołu Szkół Nr 3 w Chmielniku i Grono Pedagogiczne, wszystkie klasy , szkoła partnerska z Rodewisch, przedstawiciele Gimnazjum w Chmielniku, zaproszeni rodzice i goście.
Przygotowała :
mgr Anna Mołas