Kwiecień 2012
- Szczegóły
-
in Wizyty
-
Odsłony: 1053
prawozdanie z pobytu uczniów ze szkoły partnerskiej w Rodewisch w Chmielniku.
Dnia 16 kwietnia 2012r. późnym wieczorem przybyli do nas goście z Niemiec. Odwiedzili nas w ramach wymiany uczniów, gdyż nasza szkoła współpracuje z niemiecką szkołą w Rodewisch. Po dość meczącej podróży udali się do Śladkowa Małego, aby zakwaterować się w domu agroturystycznym. Następnego dnia po śniadaniu nasi przyjaciele wspólnie z uczniami naszej szkoły zwiedzali Chmielnik i jego okolice. Uczniowie zaprezentowali po krótcę historię Chmielnika, zabytki oraz ciekawostki dotyczące miasta. Prezentacja odbywała się w języku komunikacyjnym projektu realizowanego w ramach programu Comenius. Następnie udaliśmy się wszyscy do szkoły. Tam odbyło się oficjalne powitanie przez dyrekcje naszego liceum, nauczycieli oraz naszych rówieśników. Niemieccy uczniowie zostali oprowadzeni po szkole przez polskich uczniów i nauczycieli oraz zapoznani z jej historią. Uczniowie z naszej szkoły porozumiewali się z kolegami z Niemiec w języku angielskim i niemieckim, opowiadali o szkole, atmosferze, jaka w niej panuje a jednocześnie wspominali swój wcześniejszy pobyt zarówno w Rodewisch jak i w Chmielniku.
Kolejnego dnia tj. 18 i 19 kwietnia odbyła się wycieczka do Zakopanego i Krakowa. O godzinie 7 wyjechaliśmy z pod murów naszej szkoły. W autokarze panowała bardzo luźna i miła atmosfera. Nikomu nie brakowało dobrego humoru, nawet nie wiedzieliśmy, kiedy dotarliśmy na miejsce. Pierwszym punktem zwiedzania było Zakopane. Tam pokazaliśmy naszym znajomych nie tylko walory krajoznawcze miasta, ale przede wszystkim staraliśmy się zapoznać ich z kulturą tego regionu, tradycją i zwyczajami. Zarówno dla nas jak i dla naszych niemieckich znajomych ogromnym przeżyciem było spotkanie z tamtejszymi góralami, na którym to wysłuchaliśmy historii miasta, opowieści o życiu górali, pracy oraz tradycjach. W czasie tego spotkania mieliśmy okazję nie tylko wysłuchania regionalnych przyśpiewek góralskich, również nasi uczniowie mogli wspólnie z góralami zagrać niektóre z góralskich utworów. Zakopane to nie tylko góry, to także regionalne przysmaki Np. oscypki. Wspólnie z grupą niemiecką przygotowywaliśmy regionalne potrawy z pomocą góralskiej gospodyni. Kolejnego dnia zwiedzaliśmy muzeum Ziemi Tatrzańskiej, kościół na Krzeptówkach, Giewont oraz Krupówki. Następnie wyruszyliśmy do Krakowa. Nasi przyjaciele z Niemiec ciekawi byli historii miasta oraz zabytków. Wszyscy chętnie spacerowali po Krakowie, gdyż to miasto przyciąga swoim magicznym urokiem wielu turystów z całego świata. Zwiedziliśmy m.in. Wawel gdzie spoczywają wszyscy królowie polscy oraz zasłużeni dla Polski ludzie. Mieliśmy okazję również zwiedzenia grobu Lecha i Marii Kaczyńskich. Następnie udaliśmy się na Stary Rynek i pod słynne okno papieskie. Około godziny 22.00 zmęczeni, ale zachwyceni wróciliśmy do Śladkowa. Następnego dnia po wczesnej pobudce oraz śniadaniu pojechaliśmy do Tokarni.
Tam zwiedziliśmy muzeum wsi polskiej i uczestniczyliśmy w warsztatach wyrobów garncarskich. Własnoręcznie wykonaliśmy pamiątki z gliny, które każdy mógł potem zabrać ze sobą. W drodze powrotnej udaliśmy się do Zagnańska a tam nasi koledzy z Rodewisch mogli zobaczyć Dąb Bartek- najstarsze zachowane do dziś drzewo.
Pełni cudownych wspomnień i wrażeń wracaliśmy powoli do Chmielnika, gdzie pożegnaliśmy naszych niemieckich przyjaciół.
Kolejny dzieńpobytu niemieckiej grupy zapowiadał się interesująco. W sobotę tj. 21 kwietnia grupa niemiecka wraz z polską w godzinach przedpołudniowych wyruszyła na wycieczkę po Sandomierzu. Poznali ogólny zarys turystyczny i kulturowy miasta. Po obiedzie i krótkim odpoczynku wybraliśmy się wspólnie na spacer. W drodze powrotnej zwiedzaliśmy także Krzyżtopór.
W niedzielę po śniadaniu grupa naszych przyjaciół pracowała wspólnie nad projektem w po południu odpoczywaliśmy podczas rozgrywek sportowych. W poniedziałek obie grupy pracowały nad projektem i produktami końcowymi. Praca ta zaowocowała utworzeniem prezentacji nt regionalnych i narodowych potraw kulinarnych Polski oraz Niemiec, prezentacji dotyczącej wybranego polskiego miasta, które zwiedziliśmy wspólnie podczas wymiany. Podczas tej pracy powstały także wspólne piosenki obu grup w j. angielskim dotyczące przyjaźni, wspólnych chwil spędzonych. Podczas tej współpracy omówiliśmy nasze wspólne działania w ramach programu Comenius, w którym obie szkoły uczestniczą.
Następnie zaproponowaliśmy naszym znajomym udział w rozgrywkach sportowych w tenisie stołowym odbywających się na hali sportowej naszego liceum.
Ostatniego dnia uświadomiliśmy sobie, że dla niektórych z nas jest to być może ostatnie spotkanie w tym gronie. W przed ostatnim dniu odbył się w naszej szkole Dzień Europejski, który był produktem końcowym utworzonym przez obie grupy w projekcie a z pomocą klas pierwszych. Podczas uroczystości obie grupy prezentowały swoje osiągnięcia, prezentacje. Mieliśmy okazję również wysłuchania koncertu w wykonaniu naszego szkolnego zespołu. Koncert ten wiązał się z tematyką regionalną i narodową. Utwory muzyczne zaprezentowane przez zespół zostały przygotowane w ramach realizacji projektu. Nagrodą za przygotowanie tak wspaniałego koncertu był wyjazd z grupą niemiecką oraz polską do Zakopanego. Oprócz licznych prezentacji w tym dniu mieliśmy także czas na skosztowanie dań typowych dla regionu Chmielnik, Rodewisch a także narodowych potraw niemieckich i polskich. Wszystkie potrawy zostały przygotowane przez uczniów.
Dzięki tej wizycie młodzież niemiecka poznała historię naszego kraju i regionu. Mamy jednak nadzieję, że zawarte znajomości będą nadal kontynuowane, mimo że czas realizacji projektu dobiega końca.
Harmonogram 2011/2012
- Szczegóły
-
in Harmonogram
-
Odsłony: 978
Comenius - Partnerskie Projekty Szkół
( Harmonogram działań przewidzianych do realizacji w roku szkolnym 2011/2012)
Cele projektu:
- poznanie dziedzictwa kulturowego miast partnerskich,
- prezentacja własnego miasta i regionu,
- praca z wykorzystaniem nowych technik informacji i komunikacji,
- doskonalenie znajomości języków obcych jak również zwiększenie motywacji do ich uczenia,
- promocja kraju i szkoły w kraju partnerskim,
- wzmocnienie poczucia tożsamości narodowej i odpowiedzialności za region i kraj,
Zespół Comeniusa w składzie:
- Magdalena Braksator
- Rafał Lubecki
- Beata Zaród
- Jarosław Olesiński
- Witold Francuz
- Anna Mołas.
W trakcie spotkania z zespołem Comeniusa dokonuje się niezbędnych ustaleń programowych, szczególnie dotyczących zakresu tematycznego projektu, metod i technik pracy w projekcie, formy i zawartości produktów końcowych. Zespół Comeniusa spotyka się raz na 2 miesiące i dokonuje analizy poszczególnych działań.
Wszystkie prace uczniowie umieszczać będą na korytarzach i w gablotach na terenie szkoły oraz na stronie internetowej. Wszelkie artykuły dotyczące projektu, wymian, szkół partnerskich rozpowszechnianie będą w szkole oraz w regionie szkoły partnerskiej.
Działania projektu przygotowane na rok szkolny 2011/2012 obejmują:
- aktywności podejmowane na poziomie szkoły związane z promocją projektu i rozpowszechnianiem osiągniętych rezultatów współpracy, w tym produktów końcowych,
- działania realizowane w szkole i ujęte w programie nauczania poszczególnych przedmiotów,
- zadania do realizacji podczas spotkań w krajach partnerskich. Uczestnicy spotkań będą prezentować przygotowane wcześniej produkty końcowe oraz wezmą udział w różnych formach rywalizacji,
- zadania w postaci konkursów i zawodów dających indywidualną możliwość zakwalifikowania się do wyjazdu zagranicznego.
L.p. |
Data |
Działania |
1. |
IX 2011 |
Zaplanowanie działań, zorganizowanie zespołu nauczycieli i uczniów, przydział zadań. Zaplanowanie wizyty naszych uczniów w szkole w Rodewisch. Przygotowywanie uczniów do wyjazdów. Przygotowanie kącika Comenius w szkole Rezultaty: zdjęcia, kronika pobytu, film na dvd z pobytu w Rodewisch z września 2011. |
2. |
X 2011 |
Spotkanie zespołu Comeniusa, podsumowanie pobytu w Rodewisch, promocja szkoły w prasie oraz na stronie internetowej szkoły, zapoznanie z systemem edukacyjnym partnera. Konkurs na zakładkę Comeniusa. Rezultaty: artykuły, sprawozdania, wystawa zdjęć, projekt zakładki na płycie.
|
3.
4.
5
6.
7.
8.
9.
10. |
X-XI
XII 2011
I 2012
II.2012
III.2012
IV.2012
V.2012
VI.2012 |
Opracowanie wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów szkoły partnerskiej dotyczącej życia codziennego, systemu wartości. Porównanie wyników, oraz zamieszczenie rezultatów na stronie internetowej. Projekt przewodnika po regionach ( świętokrzyskie i powiat Vogtland)
Wykonywanie kartek na Boże Narodzenie i Nowy Rok. Rezultaty: zakładki do książek. Bożonarodzeniowy wieczorek w klasach, kartki z życzeniami. Praca nad przewodnikiem. życzenia on-line.
Zbieranie informacji o tradycjach i kulturze Niemiec (historii, atrakcjach turystycznych, religiach, systemie szkolnictwa) oraz przekazywanie ich młodzieży. Przygotowania do dnia comeniusa. Rezultaty: Prezentacje Cd, kalendarz ścienny(konkurs na najlepszy kalendarz na rok 2013 . Konkurs wśród klas 1)
Dzielenie się doświadczeniami, pomysłami i praktykami edukacyjnymi, nauka kilku powszechnych słów, gramatycznych zasad z języka kraju partnerskiego, teczka upowszechniająca działania szkoły i program Comenius, promowanie kulturowych wartości poszczególnych państw.
Przygotowanie harmonogramu wizyty naszych partnerów, zaplanowanie dni pobytu, zorganizowanie Dnia Comeniusa, Konkurs wiedzy o Rodewisch i Chmielniku., nauka popularnych piosenek specyficznych dla danego kraju, wymiana informacji kulturowych.
Spotkanie w Polsce, dzielenie się doświadczeniami, pomysłami i praktykami edukacyjnymi, promowanie kulturowych wartości poszczególnych państw, nauka popularnych tańców. Zaprezentowanie lokalnej społeczności szkolnej (rodzicom, uczniom) dotychczasowego dorobku projektu.
Dokumentowanie wizyty, kompletowanie produktów, kroniki pobytu. Promowanie projektu , szkoły w gazecie Kurier Chmielnicki.
Końcowe podsumowanie działań, dzielenie się doświadczeniami. Skompletowanie produktów, wypełnianie raportu końcowego i bazy EST. |
Osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania:
1.Przygotowanie uczniów do wymiany, film na dvd, kronika pobytu w Rodewisch, zdjęcia, aktualizacja szkolnych gablot Comeniusa-WRZEŚIEŃ ( mgr ANNA MOŁAS).
2.Opracowanie wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów szkoły partnerskiej, prezentacja wyników na płycie, porównanie wyników ze szkołą w Niemczech oraz prezentacja ich na stronie internetowej – PAŹDZIERNIK - LISTOPAD ( mgr RAFAŁ LUBECKI).
3. Przeprowadzenie konkursu wśród uczniów klas drugich na projekt zakładki do książki, promocja projektu oraz działań szkolnych w gazetach oraz na stronie internetowej.- PAŹDZIERNIK ( mgr BEATA ZARÓD i mgr ANNA MOŁAS).
4. Przygotowanie projektu przewodnika po powiecie Vogtland i woj. Świętokrzyskim ( zdjęcia i opisy) LISTOPAD – GRUDZIEŃ ( mgr MAGDALENA BRAKSATOR , mgr BEATA ZARÓD i mgr RAFAŁ LUBECKI).
5. Wykonanie kartek bożonarodzeniowych i wysłanie ich do przyjaciół z Rodewisch, życzenia on-line dla Dyrekcji i koordynatora projektu. Śpiewanie kolęd i zapoznanie uczniów z tradycjami obchodzenia świąt w Niemczech. Rezultatem będzie płyta z filmem dotycząca zwyczajów obchodzenia wigilii i świąt Bożego Narodzenia w Polsce przesłana do Rodewisch. – GRUDZIEŃ ( mgr ANNA MOŁAS i mgr MAGDALENA BRAKSATOR)
6. Przygotowanie prezentacji dotyczącej regionu w którym znajduję się szkoła polska. STYCZEŃ ( mgr JAROSŁAW OLESIŃSKI).
7. Przeprowadzenie konkursu na kalendarz ścienny na rok 2013, w którym umieszczone będą informacje o projekcie i działaniach szkół w ramach programu Comenius. STYCZEŃ ( mgr ANNA MOŁAS).
8 Zaprojektowanie i wykonanie teczki promującej projekt Comenius i działania polskiej szkoły w ramach projektu. Teczka zawiera również informacje dotyczące promocji szkoły w regionie . LUTY ( mgr WITOLD FRANCUZ)
9. Przygotowanie harmonogramu wizyty szkoły partnerskiej w Chmielniku. MARZEC ( mgr ANNA MOŁAS)
10. Przygotowanie konkursu na temat regionów: Chmielnik, Rodewisch. Konkurs zostanie przeprowadzony podczas Dnia Comeniusa. Pytania dotyczące regionu, zwyczajów, szkoły opracowane powinny być w j. angielskim MARZEC( mgr MAGDALENA BRAKSATOR).
11. Przygotowanie Dnia Comeniusa. KWIECIEŃ ( ZESPÓŁ COMENIUSA).
Wykonanie dekoracji na ten dzień ( mgr JAROSŁAW OLESIŃSKI, oraz mgr MAGDALENA BRAKSATOR)
12.Kompletowanie produktów , promocja szkoły i programu w gazecie oraz na stronie internetowej szkół. Wypełnienie raportu końcowego i bazy EST. MAJ- CZERWIEC ( mgr ANNA MOŁAS , mgr BEATA ZARÓD, mgr RAFAŁ LUBECKI).
DZIEŃ COMENIUSA
Dzień Comeniusa zorganizowany zostanie w kwietniu podczas wizyty uczniów szkoły partnerskiej i będzie on podsumowaniem kolejnego, ostatniego już roku realizacji zadań w ramach programu Comenius. Za zorganizowanie tego dnia odpowiedzialny będzie zespół Comeniusa. W tym dniu odbędzie się wystawa wszystkich prac wykonanych przez naszych uczniów. Odbędą się również zawody sportowe( mecz Polska – Niemcy), prezentacja prac w power point dotycząca kraju partnerskiego, pobytu w szkole partnerskiej. Uczniowie przedstawią film nagrany podczas wymiany oraz produkty powstałe podczas wizyt w obu krajach. W tym dniu odbędzie się również lekcja polsko-niemiecka dotycząca łamańców językowych, znanych polskich pisarzy i utworów oraz konkurs dotyczący wiedzy o Chmielniku i Rodewisch.
W uroczystości tej wezmą udział: Dyrekcja Zespołu Szkół Nr 3 w Chmielniku i Grono Pedagogiczne, wszystkie klasy , szkoła partnerska z Rodewisch, przedstawiciele Gimnazjum w Chmielniku, zaproszeni rodzice i goście.
Przygotowała :
mgr Anna Mołas
Harmonogram 2010/2011
- Szczegóły
-
in Harmonogram
-
Odsłony: 1082
Comenius- Partnerskie Projekty Szkół
( Harmonogram działań przewidzianych do realizacji w roku szkolnym
2010/2011)
Cele projektu:
- poznanie dziedzictwa kulturowego miast partnerskich,
- prezentacja własnego miasta i regionu,
- praca z wykorzystaniem nowych technik informacji i komunikacji,
- doskonalenie znajomości języków obcych jak również zwiększenie motywacji do ich uczenia,
- promocja kraju i szkoły w kraju partnerskim,
- wzmocnienie poczucia tożsamości narodowej i odpowiedzialności za region i kraj,
Zespół Comeniusa w składzie:
- Magdalena Braksator
- Katarzyna Gołębiowska
- Aleksandra Misztal
- Rafał Lubecki
- Beata Zaród
- Jarosław Olesiński
- Witold Francuz
- Anna Mołas.
jest odpowiedzialny za realizację głównych celów projektu w roku szkolnym 2010/2011. Opracowano więc zakres działań i zadań związanych z programem i powierzono nauczycielom opiekę nad grupami odpowiedzialnymi za realizację poszczególnych prac.Grupy składają się z przynajmniej 5 uczniów.
W trakcie spotkania z zespołem Comeniusa dokonano niezbędnych ustaleń programowych, szczególnie dotyczących zakresu tematycznego projektu, metod i technik pracy w projekcie, formy i zawartości produktów końcowych. W związku z powyższym każdemu nauczycielowi zostanie przydzielona grupa uczniów i temat projektu. Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli systematycznie gromadzą niezbędne materiały i wykonują przydzielone im prace. Pod koniec opiekunowie piszą krótkie sprawozdanie podsumuwujące sposób realizacji przydzielonego im zadania w j. polskim i angielskim. Uczniowie zaangażowani w prace nad projektem doskonalą znajomość języka angielskiego, poznają różne aspekty kultury kraju partnerskiego. Wszystkie prace swoje i kolegów z Rodewisch uczniowie umieszczać będą na korytarzach i w gablotach na terenie szkoły jak również publikują artykuły do gazetki szkolnej” Radar”.
Uczniowie zaangażowani są we wszystkie etapy realizacji projektu od planowania działań, poprzez wdrażanie, aż do ich ewaluacji.
Propozycje projektów w ramach programu Comenius.
Czas realizacji projektów: rok szkolny 2010/2011.
1. Album pt. „Nasze piękne krajobrazy”. Uczniowie robią zdjęcia tych miejsc i okolic w naszym regionie które są warte zobaczenia i pokazania kolegom z Rodewisch. Zdjęcia umieszczają w albumie robiąc pod każdym zdjęciem opis po polsku i po angielsku. Jednocześnie zdjęcia te umieszczone są na korytarzu. Opiekunowie- mgr Magdalena Braksator i mgr Aleksandra Misztal
2. Konkurs na najlepszą prace plastyczną najciekawszych miejsc w naszej okolicy. Konkurs ten obejmuje klasy I i II. Wystawa tych prac. Prace wykonane dowolną techniką( obrazy olejne, akwarele, grafiki). Ekspozycja najciekawszych prac pt: Okno na Europe.( Prace uczniów z Chmielnika i Rodewisch).Opiekun- mgr Beata Zaród
3. Wykonanie koszulek z napisem : Przyjaciele Comeniusa i z logo Comeniusa. Koszulki przeznaczone będą dla uczniów biorących udział w wymianie Polska -Niemcy . Ok. 15 Koszulek. Opiekun- mgr Anna Mołas
4. Projekt kartki świątecznej, która zostanie wysłana do uczniów z Rodewisch. Kartka zawierać będzie logo Comeniusa zdjęcie Chmielnika i życzenia od uczestników projektu. Opiekun- mgr Anna Mołas
5. Zorganizowanie wystawy prezentującej materiały nadesłane przez szkołę partnerską oraz materiały naszych uczniów.(Zdjęcia z najciekawszych miejsc w powiecie Vogtland i Chmielnika itp.) Opiekunowie- mgr Aleksandra Misztal i mgr Magdalena Braksator
6. Przygotowanie prezentcji w programie Power Point na temat geografii, ludności, kultury i zwyczajów kraju partnerskiego.Opiekunowie- mgr Rafał Lubecki i
mgr Katarzyna Gołębiowska
7. Wykonanie i wysłanie paczek bożonarodzeniowych dla uczestników projektu. Paczka zawierać będzie lokalne przysmaki, pocztówki, gadżety. Uczeń w drodze losowania wybierze tą osobę której przygotuje paczkę i wyślę na Boże Narodzenie. Opiekun- mgr Anna Mołas
8 . Utworzenie broszurek, ulotek z logo Comeniusa, tytułem projektu , zdjęciem szkoły i osób biorących udział w projekcie . Ulotki mają na celu promować naszą szkołę, i region w którym się ona znajduje. Opiekunowie-mgr Witold Francuz i mgr Rafał Lubecki
9. Przeprowadzenie konkursu na najciekawsze logo Comeniusa. Konkurs przeznaczony jest dla klas I i II .
Opiekun- mgr Anna Mołas
10. Przeprowadzenie ankiety dotyczącej kultury i życia młodych ludzi biorących udział w projekcie oraz korzyści wynikających z udziału w programie Comenius. Porównanie i omówienie wyników. Opiekunowie- mgr Katarzyna Gołębiowska i mgr Jarosław Olesiński.
11. Przygotowanie sztuki teatralnej w j. angielskim nadesłanej przez kolegów ze szkoły partnerskiej w Rodewisch. Sztukę przygotowuję młodzież pod kierunkiem opiekunów a jej prezentacja odbędzie się podczas Dnia Comeniusa. Opiekunowie- mgr Aleksandra Misztal , mgr
Beata Zaród.
12.Promocja projektu na stronie internetowej szkoły. Odpowiedzialni- Zespół Comeniusa.
DZIEŃ COMENIUSA
Dzień Comeniusa zorganizowany zostanie w kwietniu podczas wizyty uczniów szkoły partnerskiej i będzie on podsumowaniem pierwszego roku realizacji zadań w ramach programu Comenius. Za zorganizowanie tego dnia odpowiedzialny będzie zespół Comeniusa. W tym dniu odbędzie się wystawa wszystkich prac wykonanych przez naszych uczniów. Odbędą się również zawody sportowe( mecz Polska – Niemcy), prezentacja prac w power point dotycząca kraju partnerskiego, degustacja tortu „ Comenius- dziękujemy”, przedstawienie w j. angielskim wybranej sztuki., pokaz mody( stroje historyczne, ludowe i współczesne dla danego regionu.)
W uroczystości tej wezmą udział: Dyrekcja Zespołu Szkół Nr 3 w Chmielniku i Grono Pedagogiczne, wszystkie klasy , szkoła partnerska z Rodewisch, przedstawiciele Gimnazjum w Chmielniku, zaproszeni rodzice i goście.
Termin realizacji zadań od punktu 1 do 12 to marzec-kwiecień 2011.
Przygotowała :
mgr Anna Mołas
O Programie Comenius
- Szczegóły
-
in O Programie Comenius
-
Odsłony: 1657
COMENIUS
Comenius jest jedenym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo oraz merytorycznie:
- partnerską współpracę europejskich placówek edukacyjnych (polegającą na realizacji wspólnego projektu);
- uczestnictwo nauczycieli w kursach doskonalenia zawodowego;
- przygotowanie do pracy przyszłych nauczycieli (poprzez umożliwienie im odbycia stażu w roli asystenta).
Program COMENIUS wspiera rozwój wielostronnej współpracy szkół. Współpraca taka wymaga utworzenia grupy składającej się z co najmniej trzech szkół z różnych krajów Unii Europejskiej i maksymalnie dwóch szkół z różnych krajów stowarzyszonych. Głównym zadaniem każdego z partnerów w grupie jest współpraca w ramach Europejskich Programów Edukacyjnych, koncentrująca się na tematach, które interesują większość, jak na przykład dziedzictwo kulturowe, zagadnienia związane ze środowiskiem, nauką lub techniką. Projekt dotyczy całej grupy i tworzy integralną część programu kształcenia wszystkich uczestniczących szkół.
Cele i korzyści programu Comenius:
- podnoszenie wśród młodych ludzi i kadry pedagogicznej poziomu wiedzy i zrozumienia dotyczących różnorodności europejskiej kultury, języków i uświadamiania wartości tego zróżnicowania,
- pomaganie młodym ludziom w zdobyciu podstawowych umiejętności potrzebnych w dorosłym życiu i kompetencji niezbędnych dla ich osobistego rozwoju oraz potrzebnych dla przyszłego zatrudnienia i aktywnego uczestnictwa w obywatelstwie europejskim,
- podnoszenie jakości kształcenia i wzmocnienie europejskiego wymiaru edukacji szkolnej poprzez wspieranie międzynarodowej współpracy i wymian między szkołami,
- promowanie wprowadzania edukacji interkulturowej w szkołach, nauki języków obcych, zastosowań nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjny w edukacji szkolnej,
- przeciwdziałanie marginalizacji w edukacji i niepowodzeniom w nauce szkolnej,
- integracja uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- praca w grupie partnerów z różnych krajów europejskich,
- włączenie w program dydaktyczny i wychowawczy szkoły,
- zaangażowanie dużej grupy uczniów i nauczycieli,
- osiągnięcie konkretnych efektów współpracy np. wydawnictwo, CD, film, pomoce dydaktyczne, innowacje pedagogiczne,
- aktywizacja uczniów i nauczycieli oraz doskonalenie warsztatu zawodowego nauczyciela
- atrakcyjna forma zdobywania wiedzy i umiejętności,
- zwiększona motywacja do nauki języków obcych,
- zmiana stereotypowych wyobrażeń o partnerach i samym sobie,
- pogłębianie świadomości własnej odrębności regionalnej, narodowej, ale również przynależności do rodziny europejskiej,
- wymiana doświadczeń z nauczycielami z innych krajów europejskich,
- wzbogacenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej szkoły,
- realizacja ścieżek międzyprzedmiotowych, w szczególności: edukacja regionalna, edukacja europejska, edukacja medialna.
Program Comenius jest skierowany do :
- uczniów korzystających z edukacji szkolnej do końca szkoły średniej;
- szkół określonych przez państwa członkowskie;
- nauczycieli i pozostałego personelu tych szkół;
- stowarzyszeń, organizacji non profit, organizacji pozarządowych i przedstawicieli podmiotów związanych z oświatą szkolną;
- osób oraz podmiotów odpowiedzialnych za organizację i realizację oświaty i edukację na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym;
- ośrodków badawczych i podmiotów zajmujących się kwestiami uczenia się przez całe życie;
- podmiotów oferujących usługi w zakresie doradztwa zawodowego i poradnictwa, związane z jakimkolwiek aspektem uczenia się przez całe życie.
Cele naszego projektu:
- poznanie dziedzictwa kulturowego miast partnerskich,
- prezentacja własnego miasta i regionu,
- praca z wykorzystaniem nowych technik informacji i komunikacji,
- doskonalenie znajomości języków obcych jak również zwiększenie motywacji do ich uczenia,
- promocja kraju i szkoły w kraju partnerskim,
- wzmocnienie poczucia tożsamości narodowej i odpowiedzialności za region i kraj